Jak fotit lepší fotografie. 11 pravidel dobrého fotografa
Chcete fotit lepší fotografie? Žádný problém: vyzkoušejte naše tipy. Nejlepším způsobem, jak se naučit fotit je prostě vyfotit spoustu fotografií. Snadno si tak osvojíte pravidla a techniky fotografování.
1. Za jasného dne použijte clonu f 8
Nastavení clony osm je za jasného počasí dobrá volba nastavení clony. Umožní vám vyfotit ostré fotografie se všemi detaily fotografované scény. Automatické expoziční programy vám v tuto dobu můžou na vašich fotografiích zkreslit barvy.
2. Pohybující se objekty foťte s menším clonovým číslem f
Toto pravidlo platí pro focení pohybujících se objektů. Čím více otevřete clonu (nastavíte malé číslo f), tím kratší čas expozice při stejném ISO můžete nastavit. Díky krátkému času expozice se vám pohybující objekt na fotografii již nerozmaže.
3. Měsíc foťte s clonovým číslem f 11
Focení měsíce je úžasný zážitek obestřený zvláštním tajemnem. Při nastavení ISO na hodnotu 400 a clony f 11 by vám měly fungovat tyto časy expozice: úplněk 1/400 s, 3/4 měsíce 1/200 s, 1/2 měsíce 1/100 s, 1/4 měsíce 1/50 s, tenký srpek měsíce 1/25 s
4. Tekoucí vodu foťte na delší čas expozice 4 sekundy a clonu f11
Technika fotografování tekoucí vody je velmi jednoduchá. Jde o to prodloužit čas expozice na tak dlouho aby se tekoucí voda vlivem svého pohybu rozmazala. V praxi to znamená, že místo délky expozice 1/20s. a clony f2,8 použijeme expozici 4 sekundy a clonu f16. Vodopád se stačí za 4 sekundy na fotografii efektně rozmazat. Pro nalezení správné expozice je dobré vyfotit několik zkušebních fotografií. Pokud je fotografie světlá tak nastavte vyšší clonové číslo nebo zkraťte čas expozice, chce to trochu bádání ale výsledek vždy stojí za to.
5. Přivřená clona = velká hloubka ostrosti
Hloubka ostrosti obrazu fotografie se zvětšuje tím více, čím větší f-číslo nastavíte (tj. čím „menší“, tj. uzavřenější je otvor clony). S hodnotami f vyššími než 8 až 11 vyfotíte fotografie ostré v celé její ploše. Při focení na vysoké clonové číslo mějte na paměti, že k zachování dobré expozice je třeba prodloužit čas expozice nebo nastavit vyšší číslo hodnoty citlivosti ISO.
6 Hodně otevřená clona = rozmazané pozadí
Otevřenější clona způsobí malou hloubku ostrosti fotografie, která na vaší fotografii vykreslí krásně rozostřené pozadím. Zkuste vyfotit portrét s clonou 2,8. malá hloubka ostrosti přidá vaší fotografii na kráse. Na hloubku ostrosti fotografie má také vliv ohnisková vzdálenost objektivu. To je důvod proč se na portréty používají objektivy s ohnuiskovou vzdálenosti 80 mm.
7. Využijte barevných tónů zlaté hodinky
Takzvaná zlatá hodina fotografie nastává dvakrát denně, a to asi hodinu po východu a hodinu před západem slunce. Slunce je v tuto dobu nízko nad obzorem a jeho rozptýlené světlo zalévá vše oranžovo-červeným světlem, vykresluje dlouhé měkké stíny, jednoduše vytváří krásnou atmosféru. Zlatá hodinka je každý den jiná proti mějte svůj fotoaparát připravený.
8. Vyhněte se focení za prvého poledne
Ostré polední slunce vrhá silné světlo které vytváří ostré stíny pohlcující tmavé části fotografie a přepalující ty jasné. Dejte si siestu a vraťte se k focení později, za vhodnějšího světla.
9. Objevte modrou hodinu
Po západu slunce je obloha obzvlášť modrá. Kontrasty jsou zjemněné a světlo má obzvlášť krásnou náladu. Potom: Už je skoro noc? Pro focení v této době nastavte clonu f 2,8. Ach ano, krásná nálada je obvykle nejlepší motivaci po sáhnutí po fotoaparátu. Trik pak spočívá v přenesení krásné nálady do obrazu fotografie.
10. dejte si pozor na vysoké hodnoty ISO
Za špatných světelných podmínek raději nepoužívejte blesk. Zkuste třeba nejprve více otevřít clonu, nastavit delší času expozice nebo vyšší ISO. Vyvarujete se šumu způsobeným příliš vysokým nastavením ISO (ISO 800 až 1600, v závislosti na typu fotoaparátu).
10 Dobrou kompozici fotografie tvoří také úhel pohledu
Někdy je lepší změnit stranu, vyhledat vyšší bod nebo si dokonce kleknout, abyste získali dobrý detail snímku. Dobrá kompozice je někdy také uměním vynechání.
11. Pozadí je stejně důležité
Pozadí snímku by mělo být zpravidla klidné a ne příliš barevné, tak aby neodvádělo pozornost diváka od fotografovaného objektu. U krajinných záběrů funguje toto pravidlo obráceně.